W dniach 26-31 maja 2024 r. uczniowie oraz nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Zbludowicach, wzięli udział już w trzeciej mobilności realizowanej w ramach projektu “Unity in Diversity” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Tematem przewodnim wizyty były tym razem zmiany klimatyczne, które stały się już faktem, a ich konsekwencje widoczne są na całym świecie. Jest to zatem temat nie znający granic, który należy poruszać z młodzieżą i uświadamiać w jaki sposób człowiek oddziałuje na środowisko.
Gospodarzem spotkania była szkoła Manavpinari Primary School - malowniczo usytuowana nad Morzem Czarnym ok 150 km od stolicy kulturowej Turcji- Stambułu. Oprócz delegacji z Polski w spotkaniu wzięli również udział uczniowie i nauczyciele z Rumunii oraz Grecji.
Pierwszego dnia naszej wizyty odbyła się uroczysta ceremonia otwarcia. Zostaliśmy powitani zgodnie z lokalną tradycją - czyli cukierkami oraz wodą kolońską, którą należało umyć ręce. Następnie obejrzeliśmy występy taneczne uczniów odbywające się na szkolnym dziedzińcu, z którego rozpościerał się widok na znajdujący się po przeciwnej stronie ulicy meczet. Zwiedziliśmy również placówkę, która pomimo tego iż nie była duża, zachwycała swą ciepłą atmosferą. Zostaliśmy również oficjalnie powitani przez dyrektora szkoły oraz przedstawiciela władz lokalnych. Po uroczystej inauguracji, przyszedł czas na warsztaty z upcyklingu, podczas których uczniowie w międzynarodowych drużynach próbowali nadać drugie życie przedmiotom już niepotrzebnym jak np. butelki. Utworzyli min. karmniki i poidełka dla ptaków, które zawisły w szkolnym ogródku.
Po lunchu przygotowanym przez rodziców, przyszedł czas na kolejne warsztaty. Tym razem tworzyliśmy słownik internetowy ze słowami związanymi z naturą, ale w językach ojczystych państw partnerskich, używając przy tym zasobów sztucznej inteligencji. Później przyszedł czas na planszówki, które pomogły dzieciom zintegrować się z rówieśnikami z pozostałych państw partnerskich.
Uwieńczeniem dnia była wizyta w centrum Karasu i wspólny spacer brzegiem morza, które znajdowało się nieopodal naszego hotelu.
Kolejnego dnia udaliśmy się do Parku Natury “Ormanya”, gdzie naszym głównym zadaniem była gra w bingo, utworzona oczywiście przez uczniów. Uczestnicy musieli wymyślić słowa związane z klimatem - w języku angielskim, a następnie umieścić je w grze. Podczas spaceru drużyny wykreślały słowa, których urzeczywistnienie mogli zobaczyć w otaczających ich środowisku. Zwycięzcą została osoba, która jako pierwsza odnalazła wszystkie pozycje ze swojej gry. Było to cudowny czas spędzony w międzynarodowym gronie na łonie natury.
W środę po raz kolejny udaliśmy się do szkoły. Tym razem wzięliśmy udział w lekcji tureckiego. Uczyliśmy się języka, śpiewaliśmy piosenki oraz tańczyliśmy ludowy taniec. Nie było to jednak jedyne zadanie, które czekało na nas tego dnia.
Uczniowie w międzynarodowych drużynach malowali na płótnie obraz przedstawiający piękno przyrody, uwzględniając zwierzęta oraz roślinność, którą widzieli dnia poprzedniego w parku Ormanya. Uczestnicy projektu mieli tym samym podkreślić ile możemy stracić, jeżeli nie będziemy dbać o otaczające nas środowisko.
Uwieńczeniem zadania było posadzenie kilku drzewek, w szkolnym ogrodzie, gdyż odgrywają one kluczową rolę w walce ze zmianami klimatycznymi. Pomagają w redukcji emisji zanieczyszczeń powietrza, takich jak dwutlenek siarki, tlenki azotu i związki organiczne lotne. Wspólnie utworzyliśmy tzw. Unity Forest, który został upamiętniony tablicą na budynku szkolnym.
Kolejnym punktem naszej podróży był znajdujący się nieopodal meczet, gdzie powitał nas tutejszy Imam. Nie tylko oprowadził nas po świątyni, ale również opowiedział o religii muzułmańskiej. Była to dla nas bardzo ciekawa lekcja kulturowa.
Ostatni dzień w Turcji spędziliśmy na łonie natury. Najpierw udaliśmy się do lasu łęgowego “Acarlar”. Jest to bardzo unikatowy krajobraz, który niegdyś był zatopiony przez rzekę. Zadaniem uczniów było zrobienie zdjęć miejscom dotkniętym przez negatywne działanie człowieka. Następnie w konkursie wyłoniliśmy najlepszy kolaż zdjęć prezentujących zanieczyszczenie środowiska. Po południu udaliśmy się do lasu “Maden Deresi”, gdzie spędziliśmy czas na zabawach integracyjnych. Była to także impreza pożegnalna, podczas której otrzymaliśmy również certyfikaty oraz upominki. Wyłoniono również najbardziej aktywnego uczestnika projektu. Konkurs trwał cały tydzień, a zadaniem uczniów było zawarcie jak największej ilości znajomości z tureckimi dziećmi. Za zawieranie nowych znajomości uczestnicy projektu otrzymywali gwiazdki. Wszyscy spisali się na medal w kształtowaniu swoich umiejętności społecznych i każdy uczeń otrzymał odznakę “Good Erasmus”.
Podróże kształcą – wiemy o tym nie od dzisiaj. Dzięki nim poznajemy tradycje i kulturę danego kraju, nawiązujemy nowe przyjaźnie, doskonalimy swoje umiejętności życiowe, szlifujemy język, stajemy się bardziej otwarci na innych. Tego wszystkiego doświadczyliśmy podczas naszego projektowego wyjazdu - każdy na swój sposób! Turcja to przepiękny kraj. Ludzie są tam bardzo otwarci i gościnni. Jednak myślę, że najbardziej wzruszyła nas spontaniczność dzieci ze szkoły tureckiej, które w dowód sympatii obdarowywały naszych uczniów słodkościami. Do Polski przywieźliśmy nie tylko pamiątki. Przywieźliśmy też dużo wspaniałych wspomnień, a także moc gorących pozdrowień dla całej naszej społeczności szkolnej.
M. Durlik