1. Posłuchajcie opowiadania i ćwiczcie buzie: języczki, wargi, policzki
Jest mroźna zima [mówimy brrr….], wieje wiatr [ szumimy: szszsz…., wichura: żżżż….], pada śnieg [„malujemy” śnieżynki czubkiem języka na podniebieniu], Pan Języczek musi odśnieżyć podwórko [„zamiatamy” językiem po dole buzi]. Troszkę zmarzły mu ręce, więc musiał je ogrzać [chuchamy na ręce]. Następnego dnia wybrał się na zimowisko. Zamieszkał w małym domku na szczycie góry [zakładamy język za dolne zęby i robimy górę z języka]. Obudził się rano, przeciągnął, ziewnął [ziewamy, szeroko otwieramy buzię], umył zęby i buzię [„myjemy” językiem dolne i górne zęby, buzię dookoła], zjadł śniadanie [ruszamy żuchwą –jemy kanapki, robimy dzióbek- pijemy herbatę i sok przez słomkę – robimy rurkę z języka]. Ubrał się ciepło i wyszedł na podwórko. Zimowy krajobraz wyglądał pięknie –zaśnieżone drzewa [liczymy drzewa –dotykamy językiem każdego zęba górnego i dolnego] błyszczały w słońcu [czubkiem języka malujemy słonko na podniebieniu]. Języczek postanowił nauczyć się jeździć na nartach, powoli wspinał się na górę [przesuwamy językiem po górnych zębach]. Po drodze mijał bawiące się dzieci, jedne zjeżdżały na sankach [unosimy język do podniebienia i zjeżdżamy na brodę], inne lepiły bałwana [lepimy kule – pompujemy policzki, dajemy nos z marchewki – pokazujemy wąski język i miotłę –szeroki język], rzucały się śnieżkami [„rzucamy” język od policzka do policzka]. Wreszcie Języczek zjeżdża na nartach [język unosimy do podniebienia i zjeżdżamy na brodę], niestety za drugim razem wpadł w zaspę; śnieg osypał Języczka i zrobiło mu się zimno [ wytrzepujemy śnieg – trzepiemy językiem, zahaczając go o górne zęby]. Postanowił wrócić do domu, ogrzać się i odpocząć [masujemy język, przygryzając lekko zębami].
(gdy szumimy jak wiatr: szszsz…, wichura: żżż…..wymawiamy głoski [SZ, Ż/RZ], przypominam jak je wymawiamy: czubek języka unosi się za górne zęby, usta są zaokrąglone –„ ryjek” )
2. Powtórzcie krótką rymowankę:
Tupu, tup po śniegu,
Dzyń, dzyń, dzyń na sankach,
Hop hop hop po mrozie,
lepimy bałwanka!
3. Wytnijcie z papieru 3 koła, oczy, nos, guziki i ułóżcie bałwanka za pomocą słomki.
Udanego zimowego wypoczynku!
Logopeda Anna Musiał
Wiek przedszkolny to okres wzmożonego wzrostu organizmu dziecka. Ruch jest nieodzownym elementem rozwijania sprawności, nabywania doświadczeń i kształtowania nawyków dbałości o zdrowie.
Powyższe argumenty motywują nas do organizacji zajęć sportowych dla dzieci z oddziałów przedszkolnych. Przedszkolaki z oddziałów 0 a, i 0 b uczestniczą systematycznie co tydzień w zajęciach sportowych z trenerem Marcinem Matuszewskim. Podczas zajęć pan Marcin koncentruje się na wszechstronnym rozwoju fizycznym z elementami zabawy. Piłka nożna nie jest tu głównym celem, ale atrakcyjnym dodatkiem do aktywności. Najważniejsze jest, aby każde dziecko czerpało radość z zajęć, rozwijając przy tym koordynację ruchową oraz umiejętności społeczne.
M.Czaja
E.Stramska
11 grudnia przedszkolaków odwiedziła pani Agnieszka Jasińska-kierownik biblioteki pedagogicznej w Busku-Zdroju. Dzieci obejrzały i wysłuchały dwóch bajek „Miś i świąteczna choinka” oraz „Prezenty świętego Mikołaja” przedstawionych przez zaproszonego gości w formie ,,Teatrzyku Kamishibai”. To niezwykle oryginalne połączenie książki ilustrowanej z teatrem. Statyczne obrazy ożywają w trakcie snucia opowieści, dopełniając walor literacki przedstawienia. Przedszkolaki już po raz drugi spotkały się z taką formą czytania. Dzieci dowiedziały się, że słowo „kamishibai” trudny do wypowiedzenia wyraz, pochodzi z języka japońskiego: „kami” – oznacza „papier”, natomiast „shibai” – „sztukę”. Dlatego też teatrzyk ten nazywany jest również teatrem ilustracji, bądź teatrem obrazkowym. Bajka występująca w drewnianej, bądź papierowej skrzyni -,,butai” składa się z kartonowych planszy z ilustracjami, natomiast tył karty zarezerwowany jest na tekst, który czyta opowiadacz. Teatrzyk kamishibai wykonany jest na wzór parawanu z teatrzyków marionetkowych, w której przedstawione są kolejne fragmenty historii, bajki czy opowiadania.
A. Kowalska, M. Czaja, E. Stramska
Wzorem lat ubiegłych po raz kolejny w bieżącym roku szkolnym z inicjatywy Szkolnego Koła PCK w naszej szkole realizowany jest program Dziel się uśmiechem. Przystąpili do niego, zarówno uczniowie edukacji wczesnoszkolnej, jak również dzieci z oddziałów przedszkolnych. Program Dziel się uśmiechem powstał we współpracy Polskiego Czerwonego Krzyża i firmy Mars Polska. Do programu włączyło się również Polskie Towarzystwo Stomatologiczne oraz Polskie Towarzystwo Stomatologii Dziecięcej. Celem projektu jest edukacja dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym w zakresie prawidłowej higieny jamy ustnej.
Wprowadzenie dziecka w świat literatury już od najmłodszych lat jest ważnym elementem wychowania przez sztukę. W ramach Programu Rozwoju Czytelnictwa w oddziałach przedszkolnych kształtujemy nawyki stałego obcowania z książką. Nasi wychowankowie odwiedzili mury biblioteki publicznej gdzie mieli okazję obejrzeć księgozbiór zgromadzony w bibliotece. Dzieci również dowiedziały się jak można zostać czytelnikiem tej instytucji oraz usłyszeli o programie Mała Książka Wielki Człowiek.
12 grudnia przedszkolaki naszej szkoły odwiedzili lokalne hospicjum, by przekazać podopiecznym własnoręcznie wykonane kartki świąteczne. Każda kartka została stworzona z ogromnym zaangażowaniem i sercem, pełna kolorów, życzeń i ciepłych słów. Podczas wizyty dzieci miały okazję spotkać się z podopiecznymi hospicjum, wręczyć im swoje prace i zamienić kilka serdecznych słów. Ten gest wywołał na twarzach obdarowanych uśmiechy i wzruszenie. To wyjątkowe spotkanie było nie tylko lekcją empatii i dobroci, ale także pięknym przykładem, jak małe gesty mogą przynieść ogromną radość. Dzieci wróciły do szkoły z poczuciem, że zrobiły coś dobrego, a mieszkańcy hospicjum z nadzieją i świątecznym ciepłem w sercach.
M.Czaja
E.Stramska