Matematyka otacza nas wszędzie i mamy z nią do czynienia w niemal każdym aspekcie naszego życia. Jako królowa nauk ma swoje święto, które przypada na dzień 14 marca. Przez cały tydzień od 10 do 14 marca dzieci w oddziałach przedszkolnych rozwiązywały zadania dostosowane do ich wieku. Zabawy matematyczne w przedszkolu są fundamentem logicznego myślenia, ale przede wszystkim bawią, uczą i rozwijają. Poznawanie jednostek miary, takich jak długość, masa, czas, temperatura i objętość, pomaga zrozumieć, jak funkcjonuje otaczający nas świat, dlatego niezwykle ważne jest zrozumienie tych pojęć przy wkraczaniu dzieci w pierwszy etap edukacyjny.
Zapoznając się z pojęciem długości dzieci używały części ciała tj. ręka czy stopa oraz różnych narzędzi, takich jak linijka, taśma miernicza lub koło miernicze, aby zmierzyć długość pomiędzy dwoma punktami, np. długość stołu, długość pokoju czy nawet długość ulubionych zabawek. Poprzez użycie wagi dzieci poznawały pojęcie masy - porównywały, który przedmiot jest cięższy, a który lżejszy. Upływ czasu dzieci analizowały w obrębie dni tygodnia, miesięcy i zmian zachodzących w przyrodzie w różnych porach roku.
Pojęcie temperatury najmłodsi kształtowali przez poznawanie jednostek temperatury, takich jak stopnie Celsjusza. Ciekawym doświadczeniem była zabawa w odczytywanie temperatury na termometrze.
Natomiast objętość dzieci poznawały, gdy uczyły się, jak mierzyć objętość płynów przy pomocy miar takich jak litr czy mililitr. Zabawy w przelewanie wody lub innych cieczy pomogły im pojąć, jak działa jednostka objętości.
Takie zabawy i zadania nauczyły dzieci nie tylko teorii, ale przede wszystkim umiejętności praktycznych, które będą przydatne w życiu codziennym.
E. Stramska
M. Czaja