Godło Polski

Publiczna Szkoła Podstawowa
im. Jana Pawła II w Zbludowicach

Biuletyn Informacji Publicznej Zespołu Placówek Oświatowych w Zbludowicach
Librus
Akademia przyszłości
Budynek szkoły z drona w Zbludowicach
Budynek szkoły w Zbludowicach
Klasa szkolona
Zdjęcia powstańców Warszawskich
previous arrow
next arrow
PlayPause

1. Odgadnijcie zimowe zagadki:

• Z mroźnego lasu przywieziona, w srebrzyste bombki przystrojona,
A kiedy płomień świec zaświeci – cieszy dorosłych, cieszy dzieci?

• Gdy do Wigilii już wszystko gotowe,
Wisi kolorowa, okrągła i szklana,
od choinkowych lampek rozgrzana.

• Długim sznurem choinkę oplatają
i ją pięknie oświetlają!

• Co roku w grudniową noc,
wszystko ma czarodziejską moc.
Wtedy też Mikołaj Święty,
rozdaje dzieciom...

• Gruba, biała pierzyna, biały puch z nieba leci,
Topnieć jednak zaczyna, kiedy słonko zaświeci?

• Choć niezgrabny, ale miły, same dzieci go lepiły,
Lepiły go cały ranek – to ze śniegu jest …….

- z czym kojarzą się Wam te zagadki?

2. Ćwiczcie swoje buzie, słuchając opowiadania „Boże Narodzenie u pana Języczka”

Nadeszła zima. Pada śnieg [otwieramy szeroko buzię i dotykamy czubkiem języka kilku miejsc na podniebieniu]. Jest mroźno [mówimy: brrr…, parskamy wargami: bbbb….] i wieje wiatr [ lekki: szszsz…., wichura: żżżżż…..]. Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia i pan Języczek postanawia kupić choinkę. Wybiera bardzo wysokie drzewko [unosimy czubek języka w kierunku nosa], które ma bardzo dużo gałęzi [ „liczymy” gałęzie: - dotykamy czubkiem języka każdego dolnego i górnego zęba, przy otwartej buzi]. Tymczasem dzieci pana Języczka robią w domu ozdoby choinkowe: kleją łańcuchy z kolorowych kółek [malujemy kółko językiem dookoła buzi], wycinają aniołki [machamy szerokim językiem od nosa do brody], ptaszki [robimy dzióbek z warg], przygotowują bombki [pompujemy policzki]. Kiedy choinka zostaje ustawiona, zawieszają na niej ozdoby [wieszamy ozdoby – dotykamy językiem ostatnich zębów górnych i dolnych], a na czubku zawieszają gwiazdę [„malujemy” gwiazdkę czubkiem języka na podniebieniu]. Pani Języczkowa przygotowuje w kuchni świąteczne smakołyki. Piecze ciasto [wsypujemy do miski różne produkty: wysuwamy i chowamy język], rozbija kilka jajek [uderzamy czubkiem języka o podniebienie], wszystko dokładnie miksuje [kręcimy językiem w zamkniętej buzi] , potem wykłada ciasto na szeroką blachę [pokazujemy szeroki język], wkłada do piekarnika [ wysuwamy język i wsuwamy do buzi, zamykamy]. W piekarniku ciasto się piecze i rośnie [powoli pompujemy policzki], na koniec smaruje górną warstwę masą czekoladową [przesuwamy szerokim językiem po podniebieniu], a dolną warstwę kremem truskawkowym [ przesuwamy językiem po dole buzi] i posypuje orzeszkami [ dotykamy czubkiem języka kilku miejsc na podniebieniu]. Pani Języczkowa lepi też pierogi [ zakładamy dolną wargę na górną i odwrotnie] oraz smaży rybę – pysznego wigilijnego karpia [robimy rybi pyszczek ściągając mocno usta]. Wszystko jest już przygotowane do wieczerzy wigilijnej, stół jest odświętnie zastawiony, po środku stoi stroik ze świecą [pokazujemy szeroki język – jak szeroki stół/ wąski język- jak świeca]; wszyscy składają sobie życzenia [przesyłamy całusy] i rozpakowują prezenty [zamykamy buzię, a potem otwieramy jak najszerzej]. Są bardzo zadowoleni z prezentów [uśmiechamy się szeroko]. Potem siadają wokół choinki i śpiewają kolędy [powtarzamy: tra la la, tro lo lo, tru lu lu, tre le le] dzwoniąc dzwoneczkami [dryn dryn dryn, dren dren dren, drun drun drun,, dron dron dron].

 

3. Wymyśl prezenty dla rodziny ( nazwa prezentu musi zaczynać się na tę samą głoskę, na którą zaczyna się nazwa członka rodziny)

- mama na głoskę M np. [mydełko, medal….]
- tata na głoskę T [torbę, telefon……]
- syn na głoskę S [samochód, samolot…….]
- córka na głoskę C [cukierki, cymbałki…..]
- babcia na głoskę B
- prababacia na głoskę P
- dziadek na głoskę Dź
- ciocia na głoskę CI/Ć
- wujek na głoskę W
- kuzyn na głoskę
- powiedz twoje imię, na jaką głoskę się zaczyna? Wymyśl prezenty dla siebie.

 

4. Naucz się na pamięć krótkiego wierszyka, pokazuj też ruchem rąk:

Pada śnieg [unosimy ręce w górę, poruszając palcami – opadają ręce]
Suną sanki [przesuwamy rękami do przodu –raz prawa, raz lewa]
Jest renifer [pokazujemy rogi renifera - dłonie nad głową]
I bałwanki [ rysujemy w powietrzu dwa koła]
Śnieżynki z nieba spadają [ręce w górę – opadają w dół]
I życzenia nam składają! [przesyłamy całusy]

 

5. Udekoruj choinkę:
Pokoloruj choinkę, następnie wytnij z kolorowego papieru kolorowe kółka – bombki i nanieś je na choinkę za pomocą słomki [wciągamy powietrze i przenosimy bombkę], potem zdmuchnij i powtórz ćwiczenie. Na koniec przyklej bombki.
Następnie naucz się na pamięć krótkiej rymowanki z głoskami: sz, ż, cz:

Tutaj świeczka, tam bombeczka – to jest nasza choineczka,
Szymek, Czarek i Bożenka wyczarują te cudeńka:
Trzy bielutkie aniołeczki i błyszczące trzy szyszeczki.

choinka

 Wytnij obrazki z dolnej tabelki i ułóż ja w górnej kratce tak, aby nie powtarzały się w rzędach poziomych ani w pionowych. Nazwij obrazki, a następnie podziel ich nazwy na sylaby /powiedz, na jaką głoskę zaczynają się te słowa, a na jaką kończą. Pokoloruj.  

zwierzaki
t.gif

Porady logopedyczne dla Rodziców:

1. Zwróćcie uwagę na sposób oddychania dziecka – wdech i wydech w czasie spoczynku, snu powinien odbywać się przez nos. Oddychanie z otwarta buzią powinno nas zaniepokoić.
2. Kontrolujcie słuch dziecka – aby dobrze mówić, trzeba dobrze słyszeć.
3. Od najmłodszych lat uczcie dziecko gryzienia - chrupanie marchewki, jabłka, skórki od chleba wpływa na prawidłowe połykanie, ułożenie zębów, żuchwy, poprawne ruchy i ułożenie języka.
4. Mówcie do dziecka poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, stylistycznym – rodzice, dziadkowie są pierwszymi nauczycielami mowy dziecka.
5. Codziennie czytajcie z dziećmi na głos, uczcie na pamięć wierszyków – dzieci utrwalają w ten sposób poprawną wymowę, ćwiczą wyrazistość mowy, wzbogacają słownictwo, ćwiczą pamięć, zdolność koncentracji uwagi, umiejętność budowania zdań.
6. Ograniczcie oglądanie telewizji, korzystanie z telefonów, komputerów – kolorowy ekran nie zastąpi rozmowy. Słowo, które odbiera dziecko za pomocą komputera bądź telewizji jest słowem biernym, nie pozwalającym na dialog, rozmowę, interakcję z drugim człowiekiem.
7. Prowadźcie gimnastykę buzi w zabawie np. kląskanie i parskanie jak konik, pompowanie policzków jak pękające balony, liczenie zębów czubkiem języka, przesyłanie całusów….
8. Dbajcie o prawidłowy rozwój ruchowy –zachęcajmy dzieci do biegania, skakania, wspinania się, jazdy na rowerze, hulajnodze (motoryka duża); malowania, rysowania, lepienia, wydzierania (motoryka mała).
9. Starajcie się, aby rozmowa z dzieckiem była przyjemnością – unikamy ciągłego poprawiania, krytyki – chwalimy i zauważamy każdy sukces dziecka.
10. Spędzajcie wspólnie wolny czas i rozmawiajcie z dzieckiem – w czasie odpoczynku, gotowania, sprzątania, na spacerze, na zakupach, na podwórku….

Drodzy Rodzice, kochane Dzieci,
Niech te święta będą zdrowe i spokojne, niech upłyną Wam w radosnej, rodzinnej atmosferze; podzielcie się miłością i uśmiechem z rodziną, przyjaciółmi, kolegami…
Wszystkiego, co najlepsze na Święta Bożego Narodzenia życzy logopeda Anna Musiał.

 

20221216101910
20221216102339
20221216111122
zapytanie-ofertowe-X340UST