1. Zachęcajmy dzieci do naśladowania odgłosów zwierząt, otoczenia, pojazdów, naśladujmy syczenie węża, bzyczenie muchy, cykanie zegara (głoski s, z, c); szum wiatru, odgłos samolotu, pociągu (głoski sz, ż, cz ), odgłos dzwonków (głoska r).
2. Nazywajmy przedmioty: zabawki, ubranie, jedzenie, opowiadajmy o tym , co robimy – uczmy wypowiadania się całymi zdaniami; poprawnymi pod względem gramatycznym i stylistycznym.
3. Bawmy się z dziećmi ćwicząc buzię: dmuchajmy na bańki, balony, piórka, wiatraczki, parskajmy, kląskajmy jak koniki, cmokajmy, pompujmy policzki jak baloniki, „malujmy” językiem podniebienie, dół buzi, policzki…
4. Zwróćmy uwagę na ćwiczenia dłoni- zręczność palców ma związek ze sprawnym artykułowaniem głosek i poprawnym mówieniem (rysujmy, malujmy, nawlekajmy koraliki, lepmy z plasteliny, budujmy z klocków).
5. Starajmy się mówić do dziecka poprawnie, bez zdrobnień, spieszczeń - nawet, gdy dziecko nie mówi jeszcze prawidłowo, zapamiętuje poprawny wzorzec słowa.
6. Zwróćmy uwagę na prawidłowy sposób oddychania, prawidłowe słyszenie, gryzienie i połykanie.
7. Ograniczmy oglądnie telewizji, korzystanie z urządzeń elektronicznych, telefonów.
8. Codziennie czytajmy dziecku, dzięki temu dziecko wzbogaca swoje słownictwo, umiejętność budowania zdań, ćwiczy pamięć, zdolność koncentracji uwagi, uważnego słuchania.
My, nauczyciele, logopedzi również wspieramy rozwój Waszych dzieci na zajęciach w szkole na zajęciach indywidualnych i grupowych.
Logopeda Anna Musiał