Matematyka jest fascynująca, gdy potrafimy swobodnie stosować wzory i obliczenia w praktyce, a także wyprowadzać właściwe wnioski z własnych obliczeń. A pomysłów może być wiele, o czym przekonują się uczestnicy projektu Akademia przyszłości na zajęciach matematycznych. W klasach IV-VI uczniowie uczą się liczyć pole i obwód prostokąta oraz przeliczać jednostki długości. Boisko szkolne i sala gimnastyczna są idealnymi miejscami do praktycznych zastosowań obliczeń geometrycznych. Czym jednak można mierzyć taki obszar?
Stopy, papierowe miary, centymetr krawiecki, budowlana taśma miernicza lub koło pomiarowe to tylko wybrane pomysły. Do mierzenia można wykorzystać także inne narzędzia pomiarowe. Jak wiemy, wyobraźnia w tym wieku jest niesamowita. Uczniowie na zajęciach projektowych do mierzenia boiska i małej sali gimnastycznej wykorzystali koło pomiarowe dostępne na wyposażeniu naszej szkoły. Pomiarów dokonali z zaokrągleniem do pełnych metrów. Zadaniem uczniów było zmierzenie długości i szerokości zarówno sali gimnastycznej jak i boiska szkolnego, a następnie obliczenie pól powierzchni tych obszarów. Uczniowie byli podzieleni na zespoły, dzięki czemu szybko mogli sprawdzić poprawność dokonanych pomiarów i obliczeń pól powierzchni.
Podczas zajęć uczniowie wykazali się sprytem i logicznym myśleniem. Sformułowali również właściwy wniosek ile razy pole powierzchni boiska szkolnego jest większe od pola powierzchni małej sali gimnastycznej.
Elżbieta Stramska