Grupa: 1
W ramach projektu ,,Akademia Przyszłości”, w klasach drugich „a” i „b”, w miesiącu styczniu i lutym, zrealizowane zostały zajęcia antydyskryminacyjne.
Przeprowadzono zajęcia na temat:
1. Można różnić się pozytywnie. (07.01)
2. Zabawy są dla każdego. Niepełnosprawność. (14.01)
3. Przygody Rudaska i Pieguska. Co to jest tolerancja? (04.02)
4. Atrakcjonizm- groźne zjawisko dyskryminacji wśród najmłodszych. (11.02)
Zajęcia miały na celu rozwijanie postawy akceptacji dla odmienności, przeciwdziałanie dyskryminacji oraz budowanie postawy społecznej opartej na idei poszanowania różnorodności. Na zajęciach wykorzystano aktywne metody pracy oparte na uczeniu się przez doświadczanie, stworzono kreatywną i bezpieczną przestrzeń do działań oraz zapewniono życzliwą atmosferę, w której każdy miał prawo wypowiedzieć się. Uczniowie, poprzez gry, zabawy, scenki dramowe uczyli się dostrzegania różnic i podobieństw miedzy ludźmi, wyrażania swoich spostrzeżeń i emocji związanych z odmiennością. Poznali znaczenie pojęć: dyskryminacja, tolerancja, akceptacja, równość, wykluczenie, prawa człowieka, ale najwięcej emocji wzbudziły w nich zajęcia związane z atrakcjonizmem- groźnym zjawiskiem dyskryminacji wśród najmłodszych. Dzieci uczyły się jak rozpoznać, że dziecko jest ofiarą atrakcjonizmu lub należy do grupy wykluczającej z powodu wyglądu oraz jakie mogą być konsekwencje doświadczania wykluczenia ze względu na wygląd.
Poznały również różne rodzaje niepełnosprawności i uczyły się pozytywnej postawy wobec osób z niepełnosprawnościami. Mali ekolodzy już wiedzą, że równe traktowanie nie oznacza traktowania wszystkich tak samo, tylko traktowanie wszystkich z szacunkiem, z uznaniem ich godności i odrębności oraz z uwzględnieniem ich różnych możliwości i potrzeb.
Renata Wolańska