„Hej nasza szkoło, dzisiaj masz patrona, Papież Polak, Wielki Człowiek, to Twoja obrona!" – takimi słowami rozpoczyna się hymn naszej szkoły. 18. maja, w dniu rocznicy urodzin Karola Wojtyły, obchodzimy Dzień Patrona Szkoły.
Nie trzeba nikogo przekonywać, jak wybitną i wyjątkową osobowością był Jan Paweł II. Jak wiele znaczył dla Polaków i katolików na całym świecie. Cały jego pontyfikat to niestrudzone wskazywanie kierunku rozwoju naszej cywilizacji. Obok wystąpień filozoficznych i naukowych, potrafił mówić w sposób prosty, zrozumiały dla wszystkich.
Wybór Jego osoby na patrona naszej szkoły nie był przypadkowy. Nauczanie Jana Pawła II było nie tylko ewangelizacją, ale także działaniem pedagogicznym. Głęboko na sercu leżały mu sprawy wychowania młodzieży. Zwracał się do rodziców przypominając im o ich obowiązku wychowywania dzieci, do nauczycieli i wychowawców, do instytucji kościelnych i ludzi świeckich.
Apelował do młodzieży o podjęcie trudu pracy nad własnym życiem, charakterem i przyszłością. Ukazywał wartość wierności Bogu i człowiekowi.
W dniu 22 października 1978 roku skierował do młodych ludzi słowa: "Jesteście przyszłością świata, jesteście nadzieją Kościoła, wy jesteście moją nadzieją".
Jego otwartość i szczerość, bezpośrednie słowa pełne zachęty i ciepła budziły wśród młodych entuzjazm, radość i zaufanie do Jego osoby. Nie szukał drogi do łatwego przypodobania się młodzieży. Potrafił być również stanowczy i wymagający. Miłość, jaką okazywał młodzieży, była odwzajemniana.
W przeprowadzonych badaniach aż 92% dorosłych Polaków uznaje Jana Pawła II jako ważny wzorzec postępowania. Możemy więc być dumni, że Jan Paweł II jest naszym patronem.
W dniu rocznicy Jego urodzin, przeglądając przygotowaną prezentację, wspomnijmy czas, kiedy był wśród nas.
J. Strzelecki
Choć epidemia koronawirusa przerwała zajęcia w warunkach szkolnych, pierwszoklasiści dzielnie wypełniają swoje szkolne obowiązki.
Wprawdzie rozwijanie motywacji, pomysłowości i kreatywności jest łatwiejsze, kiedy dzieci uczą się w grupie, jednak w czasie trwającej epidemii również można wzajemnie się inspirować, uczyć odpowiedzialności i samoorganizacji.
W ramach zajęć zdalnych w klasach pierwszych realizowane są nie tylko zagadnienia z podstawy programowej, ale również kontynuowana jest działalność innowacyjna. Wychowawczynie klas pierwszych – I a i I b, proponują uczniom zadania z innowacji pedagogicznej „Kreatywny uczeń" , by w ten sposób rozwijać u dzieci samodzielność, kreatywność i innowacyjność.
W dniach 8 i 9 stycznia 2020 r. - 40 uczniów z klas pierwszych, drugich i trzeciej przystąpiło do zimowej sesji Ogólnopolskiej Olimpiady „Olimpusek".
Organizatorem Olimpiady jest „Olimpus" z grupy Center of School Education w Warszawie. Olimpiada ma zasięg ogólnopolski i stanowi cenne rozszerzenie programu nauczania, a także zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.
WNIOSEK O PRZYJĘCIE DZIECKA DO ŚWIETLICY SZKOLNEJ W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
Ustawa rządowa 3. maja 1791.
STANISŁAW AUGUST
z bożej łaski i woli narodu król polski,
WIELKI KSIĄŻE LITEWSKI, RUSKI, PRUSKI, MAZOWIECKI, ŻMUDZKI, KIJOWSKI, WOŁYŃSKI, PODOLSKI, PODLASKI, INFLANTSKI, SMOLEŃSKI, SIEWIERSKI I CZERNIECHOWSKI WRAZ Z STANAMI SKONFEDEROWANEMI W LICZBIE PODWÓJNEJ NARÓD POLSKI REPREZENTUJĄCEMI.
Uznając, iż los nas wszystkich od ugruntowania i wydoskonalenia konstytucyi narodowej jedynie zawisł, długiem doświadczeniem poznawszy zadawnione rządu naszego wady, a chcąc korzystać z pory, w jakiej się Europa znajduje, i z tej dogorywającej chwili, która nas samym sobie wróciła; wolni od hańbiących obcej przemocy nakazów, ceniąc drożej nad życie, nad szczęśliwość osobistą, egzystencyę polityczną, niepodległość zewnętrzną i wolność wewnętrzną narodu, którego los w ręce nasze jest powierzonym; chcąc oraz na błogosławieństwo, na wdzięczność współczesnych i przyszłych pokoleń zasłużyć; mimo przeszkód, które w nas namiętności sprawować mogą, dla dobra powszechnego, dla ugruntowania wolności, dla ocalenia ojczyzny naszej i jej granic, z największą stałością ducha niniejszą konstytucyę uchwalamy; i tę całkowicie za świętą, za niewzruszoną deklarujemy, dopókiby naród w czasie prawem przepisanym, wyraźną wolą swoją nie uznał potrzeby odmienienia w niej jakiego artykułu. Do której to konstytucyi dalsze ustawy sejmu teraźniejszego we wszystkiem stosować się mają.
V. Rząd czyli oznaczenie władz publicznych.
Wszelka władza w społeczności ludzkiej początek swój bierze z woli narodu. Aby więc wolność obywatelską, porządek społeczności i całość państw Rzeczypospolitej na zawsze zabezpieczyć; trzy władze rząd narodu polskiego składać powinny i z woli prawa niniejszego na zawsze składać będą; to jest: władza prawodawcza w stanach zgromadzonych; władza najwyższa wykonawcza w królu i straży, i władza sądownicza w juryzdykcyach na ten koniec ustanowionych lub ustanowić się mających.
Przeczytajcie uważnie przytoczone fragmenty Konstytucji. Była pierwsza w Europie i ponadczasowa i zawsze chyba aktualna. Znosiła dotychczas istniejące zasady prawa obowiązujące od 1573 roku.
Efektywna komunikacja to coś więcej niż kwestia biegłości językowej, a nauczanie języka obcego to nie tylko przekazywanie struktur syntaktycznych lub uczenie się słownictwa i wyrażeń. Elementy kulturowe zawsze współgrają z językiem, a o tym jak ściśle, wyjątkową okazję przekonania się mieli zainteresowani uczniowie naszej szkoły podczas wideokonferencji z Panią Amy Steinmann, Konsul ds. Kultury, Prasy i Edukacji, Konsulat Generalny Stanów Zjednoczonych Ameryki w Krakowie. E-spotknie, tematycznie związane z narodowymi świętami amerykańskimi oraz pracą w dyplomacji, odbyło się 29 kwietnia w ZOOM i stało się dla naszych uczniów okazją do kształtowania kompetencji językowych i kulturowych jednocześnie oraz niecodzienną lekcją języka angielskiego wpisującą się w realia zdalnej pracy szkół.