Ogólnopolski projekt edukacyjny „Mutyzm wybiórczy – o lęku bez lęku" skierowany do uczniów i wychowawców klas IV-VIII
W październiku i listopadzie zrealizowany został w klasie 4a ogólnopolski projekt edukacyjny: „Mutyzm wybiórczy – o lęku bez lęku" w ramach godzin wychowawczych. W realizację zaangażowani byli wszyscy uczniowie, wychowawca Barbara Siemieniec i psycholog szkolny Katarzyna Nowak.
Celem przedsięwzięcia było rozpowszechnienie wiedzy o zaburzeniu lękowym, jakim jest mutyzm wybiórczy. Milczące dzieci są w naszej placówce, są w naszej codzienności. Z powodu uczucia strachu często nie mają możliwości zabiegania o swoje prawa, nie mogą zasygnalizować swoich potrzeb i pragnień, nie są w stanie obronić się przed przemocą, osamotnieniem i izolacją.
Według słów pomysłodawczyni, nauczycielki Szkoły Podstawowej nr 10 im. Jana Pawła II w Ostrołęce i członkini Stowarzyszenia „Polskiego Towarzystwa Mutyzmu Wybiórczego" Anny Czujak: ,,(...)dołączając do projektu, staliśmy się uczestnikami przemiany szarej rzeczywistości. Każdy z nas – nauczyciel, uczeń, rodzic – może pomóc dziecku z mutyzmem wybiórczym wyjść z milczenia".
Zajęcia zachęcały do promowania postaw życzliwości, otwartości i empatii. Uczniowie zapoznali się z udostępnionym przez Stowarzyszenie materiałem edukacyjnym (https://view.genial.ly/614121669cea730de40dc5ef ). Po części teoretycznej czwartoklasiści wykonali:
- ćwiczenia opracowane na trzech stopniach trudności,
- test: „Sprawdzamy naszą wiedzę z zakresu mutyzmu wybiórczego",
- ZADANIE 1. Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa, które stanowią rozwiązanie zadania określonego w prezentacji jako „Mroczne zadanie" (przeszukiwanie mroku za pomocą latarki). Napisz, czy się z nimi zgadzasz, czy nie i uzasadnij swoje zdanie.
- ZADANIE 2. Zaprojektuj i stwórz plakat dotyczący mutyzmu wybiórczego, który można będzie powiesić w Twojej szkole w październiku przyszłego roku z racji miesiąca świadomości mutyzmu wybiórczego.
W projekcie brało udział około 3 tysięcy uczniów z całej Polski. Dzięki zaangażowaniu uczniów kl. 4a Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Zbludowicach otrzymała certyfikat – dyplom uznania Stowarzyszenia ,,Polskiego Towarzystwa Mutyzmu Wybiórczego". Projekt został objęty patronatem honorowym Rzecznika Praw Dziecka.
A oto najważniejsze informacje o mutyzmie wybiórczym i dobre rady dla wszystkich, którzy spotkają na swej drodze osobę z tym zaburzeniem:
Mutyzm wybiórczy polega na wybiórczości mówienia – dziecko w pewnych sytuacjach rozmawia swobodnie, a w innych milczy lub mówi niewiele albo ciszej.
Mutyzm wybiórczy to zaburzenie lękowe, które może dotyczyć każdego, niezależnie od wieku.
Milczenie dziecka nie wynika z jego uporu i chęci manipulowania otoczeniem.
Używanie zwrotów grzecznościowych jest dla dziecka z mutyzmem wybiórczym trudne z uwagi na duże obciążenie komunikacyjne.
Na początku nawiązywania znajomości z osobą z mutyzmem wybiórczym powinieneś usiąść obok tej osoby i nie patrząc jej w oczy serdecznie komentować i zadawać pytania retoryczne.
Unikanie sytuacji komunikacyjnych i karanie za niemówienie to czynniki podtrzymujące mutyzm wybiórczy.
Każdy potrzebuje kontaktu z innymi – również ci, którzy nie są w stanie swobodnie rozmawiać.
Należy zapewnić osobę z mutyzmem wybiórczym, że może się odezwać wtedy, gdy będzie na to gotowa.
Jeśli osoba z trudnościami ze swobodnym mówieniem się odezwie, rówieśnicy powinni zachowywać się naturalnie i nie komentować tego faktu – tak, jakby ta osoba mówiła od zawsze.
B. Siemieniec
K. Nowak