Godło Polski

Publiczna Szkoła Podstawowa
im. Jana Pawła II w Zbludowicach

Biuletyn Informacji Publicznej Zespołu Placówek Oświatowych w Zbludowicach
Librus
Akademia przyszłości
Budynek szkoły z drona w Zbludowicach
Budynek szkoły w Zbludowicach
Klasa szkolona
Zdjęcia powstańców Warszawskich
previous arrow
next arrow
PlayPause

Ogólnopolski projekt edukacyjny „Mutyzm wybiórczy – o lęku bez lęku" skierowany do uczniów i wychowawców klas IV-VIII

W październiku i listopadzie zrealizowany został w klasie 4a ogólnopolski projekt edukacyjny: „Mutyzm wybiórczy – o lęku bez lęku" w ramach godzin wychowawczych. W realizację zaangażowani byli wszyscy uczniowie, wychowawca Barbara Siemieniec i psycholog szkolny Katarzyna Nowak.

Celem przedsięwzięcia było rozpowszechnienie wiedzy o zaburzeniu lękowym, jakim jest mutyzm wybiórczy. Milczące dzieci są w naszej placówce, są w naszej codzienności. Z powodu uczucia strachu często nie mają możliwości zabiegania o swoje prawa, nie mogą zasygnalizować swoich potrzeb i pragnień, nie są w stanie obronić się przed przemocą, osamotnieniem i izolacją.

Według słów pomysłodawczyni, nauczycielki Szkoły Podstawowej nr 10 im. Jana Pawła II w Ostrołęce i członkini Stowarzyszenia „Polskiego Towarzystwa Mutyzmu Wybiórczego" Anny Czujak: ,,(...)dołączając do projektu, staliśmy się uczestnikami przemiany szarej rzeczywistości. Każdy z nas – nauczyciel, uczeń, rodzic – może pomóc dziecku z mutyzmem wybiórczym wyjść z milczenia".

Zajęcia zachęcały do promowania postaw życzliwości, otwartości i empatii. Uczniowie zapoznali się z udostępnionym przez Stowarzyszenie materiałem edukacyjnym (https://view.genial.ly/614121669cea730de40dc5ef ). Po części teoretycznej czwartoklasiści wykonali:

- ćwiczenia opracowane na trzech stopniach trudności,

- test: „Sprawdzamy naszą wiedzę z zakresu mutyzmu wybiórczego",

- ZADANIE 1. Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa, które stanowią rozwiązanie zadania określonego w prezentacji jako „Mroczne zadanie" (przeszukiwanie mroku za pomocą latarki). Napisz, czy się z nimi zgadzasz, czy nie i uzasadnij swoje zdanie.

- ZADANIE 2. Zaprojektuj i stwórz plakat dotyczący mutyzmu wybiórczego, który można będzie powiesić w Twojej szkole w październiku przyszłego roku z racji miesiąca świadomości mutyzmu wybiórczego.

W projekcie brało udział około 3 tysięcy uczniów z całej Polski. Dzięki zaangażowaniu uczniów kl. 4a Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Zbludowicach otrzymała certyfikat – dyplom uznania Stowarzyszenia ,,Polskiego Towarzystwa Mutyzmu Wybiórczego". Projekt został objęty patronatem honorowym Rzecznika Praw Dziecka.

A oto najważniejsze informacje o mutyzmie wybiórczym i dobre rady dla wszystkich, którzy spotkają na swej drodze osobę z tym zaburzeniem:

 Mutyzm wybiórczy polega na wybiórczości mówienia – dziecko w pewnych sytuacjach rozmawia swobodnie, a w innych milczy lub mówi niewiele albo ciszej.

 Mutyzm wybiórczy to zaburzenie lękowe, które może dotyczyć każdego, niezależnie od wieku.

 Milczenie dziecka nie wynika z jego uporu i chęci manipulowania otoczeniem.

 Używanie zwrotów grzecznościowych jest dla dziecka z mutyzmem wybiórczym trudne z uwagi na duże obciążenie komunikacyjne.

 Na początku nawiązywania znajomości z osobą z mutyzmem wybiórczym powinieneś usiąść obok tej osoby i nie patrząc jej w oczy serdecznie komentować i zadawać pytania retoryczne.

 Unikanie sytuacji komunikacyjnych i karanie za niemówienie to czynniki podtrzymujące mutyzm wybiórczy.

 Każdy potrzebuje kontaktu z innymi – również ci, którzy nie są w stanie swobodnie rozmawiać.

 Należy zapewnić osobę z mutyzmem wybiórczym, że może się odezwać wtedy, gdy będzie na to gotowa.

 Jeśli osoba z trudnościami ze swobodnym mówieniem się odezwie, rówieśnicy powinni zachowywać się naturalnie i nie komentować tego faktu – tak, jakby ta osoba mówiła od zawsze.

B. Siemieniec

K. Nowak

plakatplakatplakatplakatplakatplakat