Godło Polski

Publiczna Szkoła Podstawowa
im. Jana Pawła II w Zbludowicach

Biuletyn Informacji Publicznej Zespołu Placówek Oświatowych w Zbludowicach
Librus
Budynek szkoły z drona w Zbludowicach
Budynek szkoły w Zbludowicach
Klasa szkolona
Zdjęcia powstańców Warszawskich
previous arrow
next arrow
PlayPause

Gry komputerowe to bardzo popularna forma rozrywki dla dzieci i młodzieży. Gry te mogą wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci, m.in. wpływają pozytywnie na: spostrzegawczość, zdolności przestrzenne, procesy myślowe oraz koncentrację uwagi. Poprawiają refleks, koordynację wzrokowo-ruchową oraz ćwiczą umiejętność współdziałania w grupie. Jednak nadmierne granie może powodować problemy z koncentracją uwagi, może prowadzić do zaniedbywania nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami, jak również do rezygnacji z innych zainteresowań, a nawet zaniedbywania czynności takich, jak jedzenie czy sen. W skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet do uzależnienia. Ponadto gry zawierające agresję i brutalną przemoc powodują wzrost poziomu agresji u dzieci, uczą wrogich zachowań wobec innych ludzi oraz tego, że jedynym sposobem na rozwiązywanie problemów jest używanie siły.

W związku z niepokojącymi doniesieniami mediów dotyczącymi pojawiających się zagrożeń w internecie zwracamy się z uprzejmą prośbą o zwrócenie szczególnej uwagi na zagrożenia płynące z uczestnictwa w grze „Blue Whale Challenge", czyli Niebieski Wieloryb.

Gra polega na wykonywaniu coraz trudniejszych wyzwań, które są wyznaczane przez mentora. Ostatnim z nich jest odebranie sobie życia.

Niebieski Wieloryb to gra, która swoją popularność zyskała w rosyjskiej sieci społecznościowej VKontakte. Zadania polegają głównie na spełnianiu bardzo wyszukanych i drastycznych poleceń mentora - np. zerwania znajomości ze swoimi przyjaciółmi, obrażenie innych, a w skrajnych przypadkach - pocięcie sobie skóry. Ostatnim, pięćdziesiątym zadaniem jest odebranie sobie życia. Częściowy obraz problemu możemy obejrzeć w filmie:

https://www.youtube.com/watch?v=1KUQ14p9Zto

„Niebieski wieloryb" nie jest jedyną samobójczą grą, która dotarła do Polski. Na forach i portalach dla rodziców pojawia się coraz więcej doniesień o kolejnej niebezpiecznej grze: „Zostań Wróżką Ognia".

Jak pomóc sobie i dziecku?:

1. Informacje dotyczące zachowania bezpieczeństwa w korzystaniu z gier komputerowych przez wasze dzieci:

• Określ zasady dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe.

• Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w waszym domu gra się w określone dni, np. w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera.

• Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.

• Zanim kupisz swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w tym pomóc system oceny gier PEGI.

• Zwróć uwagę, czy w zachowaniu twojego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od komputera.

• Upewnij się, że twoje dziecko z powodu grania nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych.

• Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności.

• Pamiętaj, że istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.

• Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami.

2. W celu uzyskania porad i wskazówek rodzice mogą dzwonić pod nr telefonu 800 100 100, oferujący bezpłatną i anonimową pomoc dla dorosłych (rodziców, nauczycieli, pedagogów).

3. Dzieci i młodzież, którzy potrzebują pomocy, chcą z kimś porozmawiać o swoich problemach mogą dzwonić pod nr telefonu 800 121 212 (Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Rzecznika Praw Dziecka).

Również internauci idą z pomocą zagubionym nastolatkom, którzy wpadli w sidła śmiercionośnej gry „Niebieski Wieloryb". Powstało już przeciwieństwo Niebieskiego Wieloryba, czyli Różowa Panda. Tu również trzeba wykonać 50 zadań, ale są one jak najbardziej pozytywne, np. powiedz obcemu miłe słowo.

Źródło:

1. http://kuratorium.kielce.pl/15832/list-men-dotyczacy-incydentow-zwiazanych-z-bezpieczenstwem-uczniow-korzystajacych-z-technologii-informacyjno-komunikacyjnych/

2. https://www.wprost.pl/zycie/10047096/Nie-tylko-Niebieski-wieloryb-Rozprzestrzenia-sie-kolejna-makabryczna-gra-Zostan-Wrozka-Ognia.html

3. http://www.se.pl/wiadomosci/polska/niebieski-wieloryb-niebezpieczna-gra-w-polskiej-szkole_966006.html

Elżbieta Nowak