„Nie rozumiem cię – mów wyraźnie" – pod takim hasłem odbyła się nietypowa semestralna wywiadówka w klasie II a. Na spotkaniu obecni byli uczniowie, którzy dokonali samooceny swojej wiedzy i umiejętności zdobytych w pierwszym półroczu w klasie II. Dzieci wiedzą, jakie mają mocne strony, nad czym muszą jeszcze popracować, co zmienić, żeby w drugim półroczu pracować jeszcze lepiej. Z przyjemnością opowiadały o swoich pasjach i zainteresowaniach. Aktywnie i szczerze dokonały autoprezentacji swoich szkolnych osiągnięć. Wiedzą, że muszą wzmacniać i doskonalić swoje pozytywne cechy i mocne strony, żeby osiągać sukcesy.
Dzieci zaprezentowały się jako wspaniali aktorzy, dając swój popis teatralny w przygotowanej dla rodziców inscenizacji o tematyce profilaktycznej „Zdrowo i bajkowo".
Po występie odbyła się pogadanka pani logopedy Anny Musiał, która przedstawiła porady dotyczące ćwiczeń wyrazistości mówienia. Najważniejsze z nich to: czytanie na głos ze zwróceniem uwagi na znaki interpunkcyjne, odpowiednia modulację głosu, stosowanie pauz, w czasie których powinniśmy wziąć oddech - tak potrzebny w czasie mówienia i czytania, dostosowanie odpowiedniego tempa mówienia i czytania. Na poprawę wyrazistości mówienia i czytania wpływa również poprawne artykułowanie samogłosek, dokładne wypowiadanie słów bez „ściągnięć" ( np. „psze pani"), upraszczania grup spółgłoskowych (np. długopis – dugopis, 3- czy), błędy gramatyczne (np. „trzy dzieci, „poszłem" zamiast „poszedłem"). Na zakończenie przedstawiła dobre rady skierowane do rodziców:
- zachęcajmy dzieci do wypowiadania się całymi zdaniami,
- wprowadzajmy nowe słowa wzbogacające czynny i bierny słownik dzieci,
- tłumaczmy niezrozumiała słowa,
- poprawiajmy błędy stylistyczne, gramatyczne, które popełniają dzieci,
- ćwiczmy wymowę dzieci powtarzając łamańce językowe np. Cesarz czesał Cesarzową. Czarna krowa w kropki bordo, jadła trawę kręcąc mordą. Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego. W czasie suszy szosa sucha.
Dziękujemy rodzicom i dzieciom za przybycie w to zimowe, mroźne popołudnie. Wierzymy, że wywiadówki „inne" niż standardowe przyczynią się do wzmocnienia pozytywnych relacji na płaszczyźnie rodzic – dziecko – nauczyciel.
Anna Musiał
Renata Wolańska