Ta międzynarodowa kampania ma promować świadomy rozwój, aktywną postawę wobec życia i podejmowanie biznesowych inicjatyw. To również święto tych, którzy nie boją się ryzyka i przełamują bariery.
Wpisując się w działania przedsiębiorczości nasi gimnazjaliści z klasy III C w dniach 15 -16 listopada przeprowadzili wśród uczniów szkoły podstawowej warsztaty prezentujące pojęcia ekonomiczne, z którymi spotykamy się na co dzień.
W dniu 15 listopada uczniowie: Mariola Śledzik, Kacper Kupis i Eryk Suchojad przeprowadzili zajęcia warsztatowe wśród uczniów klas czwartych Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Zbludowicach. Głównym celem warsztatów było zaprezentowanie uczniom funkcji środków płatniczych w gospodarce oraz dawnych i współczesnych form pieniądza na tle dziejów Polski. Gimnazjaliści podczas warsztatów omówili zadania Narodowego Banku Polskiego, wyjaśnili m.in. takie pojęcia ekonomiczne jak: barter, waluta, gospodarka pieniężna, pieniądz kruszcowy, pieniądz bankowy, czek, karta kredytowa. Ponadto zainspirowali uczniów do przemyśleń związanych z uczeniem się oszczędzania. Natomiast w dniu 16 listopada zespół w składzie: Dominika Karpowicz, Paulina Ciba i Edward Szumera przeprowadził wśród pięcio- i sześciolatków z oddziału przedszkolnego warsztaty pod hasłem „Oszczędzanie to dobre działanie!" Gimnazjaliści rozpoczęli zajęcia od przeczytania legendy „Kwiat paproci" Urszuli Kozłowskiej. Następnie dzieci odpowiadały na pytania związane z rozumieniem legendy i nieroztropnych działań głównego bohatera Janka. Aby dowiedzieć się jak oszczędzają dorośli gimnazjaliści przedstawili dzieciom do obejrzenia film z portalu NBP p.t. „Oszczędzanie i inwestowanie". Ćwiczeniem podsumowującym warsztaty było losowanie przedmiotów związanych z liczeniem i oszczędzaniem na co dzień. Zadaniem dzieci było określenie jak dany przedmiot ułatwia liczenie i oszczędzanie.
W bieżącym roku szkolnym młodzież naszego gimnazjum realizujaca program edukacyjny „Ekonomia na co dzień" włączyła sie w realizację działań z zakresu przedsiębiorczości i przystapiła do ogólnopolskiego konkursu ekonomicznego „Gimnazjalne Potyczki". W dniu 16 listopada trzy uczennice z klasy IIb przygotowały i przeprowadziły w klasie Ia cztery ćwiczenia z zakresu edukacji ekonomicznej. Celem ćwiczeń było: zwiększenie wśród uczniów znajomości zagadnień ekonomicznych z zakresu wartości i roli pieniądza, zapoznanie uczniów z podstawowymi usługami bankowymi oraz przygotowanie uczniów do podejmowania decyzji związanych z wyborem oferty bankowej. Uczennice z klasy IIb przygotowały dla swoich młodszych kolegów Minikonkurs sprawdzający i poszerzający wiedzę uczniów z zakresu usług bankowych oraz roli pieniądza. Prowadzące podzieliły swoich młodszych kolegów na pięć grup. Każda grupa wybrała swojego lidera, którego zadaniem było kierowanie pracą grupy. Utworzone zespoły rywalizowały ze sobą w czterech ćwiczeniach z zakresu edukacji ekonomicznej. Ćwiczenie 1 polegało na dopasowaniu pojęcia ekonomicznego do odpowiadajacej mu definicji. Jego celem było sprawdzenie poziomu wiedzy uczniów z zakresu znajomości podstawowych pojęć i usług oferowanych przez banki tj: kredyt, kapitalizacja odsetek, inflacja, akcja, obligacje skarbowe, akcja, poręczyciel. W ćwiczeniu 2 młodzież sprawdzała swoje umiejętności z zakresu analizowania i porównywania ofert bankowych. Zespoły uczniowskie zmierzyły się ze znajomością pojęć tj: odsetki, procent prosty, kapitalizacja odsetek. Ćwiczenie 3 polegało na rozwiązaniu humorystyznych rebusów, których rozwiazaniami były pojęcia związane z usługami bankowymi tj: stopa procentowa, oprocentowanie, konta bankowe. Ćwiczenie 4 przeprowadzone zostało w formie Quizu z wiedzy o pieniądzach publicznych, działalności banków. W Minikonkursie Ekonomicznym zwyciężyła drużyna, która łącznie po wykonaniu czterech ćwiczeń zdobyła największą liczbę punktów. Zwycięska drużyna w składzie: Julia Boś, Magdalena Marzec, Kinga Gluzicka, Klaudia Pawelec otrzymała tytuł Najlepszej Drużyny Początkujących Ekonomistów.
Dziękujemy wszystkim uczniom, którzy w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości włączyli się w realizację działań z zakresu przedsiębiorczości i ekonomii.
Elżbieta Stramska
Barbara Więckowska