W środę 31 marca uczniowie klasy II A – Natalia Skrzypek i Mikołaj Siepracki, przeprowadzili dla swoich młodszych kolegów z klasy I A profesjonalną i ciekawą lekcję pt. „Historia Mieszka I", wykorzystując metodę uczymy innych. Lekcja odbyła się w ramach szkolnych obchodów 1050 rocznicy Chrztu Polski. W jej przygotowaniu pomagały: p. Anna Rak – nauczyciel historii i p. Elżbieta Nowak – wychowawca klasy I A.
Swoją lekcję rozpoczęli profesjonalnie – od pytania postawionego sobie Czego chcemy dzisiaj Was nauczyć? Następnie odbyła się właściwa część lekcji, w której pracowali wszyscy: odbiorcy – słuchając i obserwując starszych kolegów z zapartym tchem oraz młodzi nauczyciele – świetnie przygotowani i radzący sobie w nowej dla nich sytuacji. Na koniec lekcji przeprowadzony został quiz z nagrodami, o które wszyscy zaciekle walczyli. Nagrodą były dodatkowe punkty z zachowania od wychowawcy klasy, uśmiech prowadzących i zadowolenie wszystkich uczestników.
Natalia i Mikołaj stwierdzili jednomyślnie, że to było interesujące i wartościowe dla nich doświadczenie. Odkryli, że uczenie innych pozwoliło im utrwalić posiadane wiadomości, wzbogacić je o ciekawostki i nieznane dotąd fakty oraz rozwinąć nowe umiejętności, niezbędne w późniejszym życiu oraz edukacji: umiejętność prezentacji, zarządzania czasem, kierowania grupą, współdziałania z innymi. Postawieni w roli nauczycieli poczuli odpowiedzialność nie tylko za swoje uczenie się, ale i za innych. Po lekcji powiedzieli również, że taka metoda wzajemnego uczenia się wymaga kreatywności i otwartości nie tylko od prowadzących, ale przede wszystkim od odbiorców – bardzo ważne jest ich zaangażowanie w pracę na lekcji, chęć zdobywania wiedzy oraz entuzjazm. Natalia i Mikołaj zaopiniowali, że ich młodsi koledzy z klasy I A bardzo chętnie uczyli się od nich i poważnie potraktowali swoich nowych, „młodych" nauczycieli, że byli aktywni, mili i otwarci. Najbardziej zadowoleni byli jednak z tego, że potrafili kompetentnie i uprzejmie odpowiedzieć na każde pytanie swoich uczniów.
Przygotowując ćwiczenia, quiz, prezentację dla swoich kolegów, sami musieli dokonać dokładnej analizy i syntezy własnej wiedzy i umiejętności, włożyć dużo pracy i przeznaczyć sporo czasu, ale wykonanie tego zadania spodobało im się bardzo.
Zaangażowanie Natalii i Mikołaja w zaplanowanie, przygotowanie i przeprowadzenie zajęć zostało pięknie nagrodzone przez odbiorców gromkimi brawami i podziękowaniami. Lekcja bardzo się podobała uczniom klasy I A, a Natalia i Mikołaj świetnie sprawdzili się w nowej roli – roli nauczyciela.
/Klasa I „a"/